مقالات

همه چیز درباره آجر لبه (حاشیه) باغچه

با این روش می توانید با سنگ‌فرش سفالی لبه (حاشیه) آجری مناسبی بین فضای کاشت باغچه و فضاي چمن کاری ایجاد کنید.

در این مقاله قصد داریم با نحوه ی اجراي آجر لبه (حاشیه) باغچه آشنا شویم و مراحل آن را جزء به جزء شرح دهیم.

با این روش می­توانید با سنگ‌فرش سفالی لبه (حاشیه) آجری مناسبی بین فضای کاشت باغچه و فضاي چمن­ کاری ایجاد کنید. با اين روش یک رديف نوار آجری با چیدمان هنرمندانه به زیبایی مرز بین چمن و باغچه را مشخص می­ کند و همچنین اگر آجرها را هم ­تراز با سطح زمین اجرا نمایید، در هنگام چمن ­زنی دستی، این نوار آجری برای چمن ­زنی لبه­‎ ها کمک می­کند بدين صورت كه می‌توانید چرخ‌های ماشین چمن‌زنی را از روی لبه‌ آجری حرکت دهید و با این روش دیگر نیازی به استفاده از دستگاه چمن زنی جهت لبه­ های چمن ­کاری نخواهید داشت.

ثبت سفارش انواع آجرهای سنتی و مدرن فقط با یک تماس 09120942935 📞

آجرهای لبه باغچه پایه محکمی ایجاد می¬کند و همچنین امکان زهکشی را فراهم می‌کند و از بالا آمدن علف¬های هرز یا ریشه جلوگیری می کند.

بستر مناسب برای اجرای آجر لبه باغچه

بعضی افراد بستر آجرها را با بتن اجرا می­کنند، اما اگر بتوانید بستری خشک و مناسب در روی خاک برای آجرها ایجاد کنید، نیازی به بتن­ریزی نیست. بستر مناسب خاکی، با حفاری خاک لومی (خاک کشاورزی) و رسیدن به لایه زیرین آن حاصل می­شود که این کار برای جلوگیری از یخبندان و برهم‌خوردن ترکیب آجرها در زمستان سفارش می­شود. بعد از مرحله حفاری، اجرای بستری از زيراساس شني و پودر سنگ در زیر آجرها، پایه محکمی ایجاد می­کند و همچنین امکان زهکشی را فراهم می‌کند و از بالا آمدن علف های هرز یا ریشه جلوگیری می­کند.

نمای کلی آجر لبه (حاشیه) باغچه:

بعضی افراد بستر آجرها را با بتن اجرا می¬کنند، اما اگر بتوانید بستری خشک و مناسب در روی خاک برای آجرها ایجاد کنید، نیازی به بتن¬ریزی نیست.

نحوه اجرای آجر لبه باغچه

مراحل اجراي آجر لبه (حاشیه) باغچه:

آجرها را آماده کنید

    • تکه ­ای طناب را در امتداد لبه باغچه خود قرار دهید.
    • در انتهای محدوده، طناب را با یک تکه چسب علامت بزنید و طول قسمت علامت­ گذاری شده طناب را اندازه بگیرید. طول به‌دست‌آمده را بر عرض هر آجر تقسیم نمایید تا تعداد آجرهای موردنیاز به دست آید. سپس به مقدار فوق 10درصد اضافه نمایید. برای مثال 324 اینچ ÷ 4 اینچ (عرض آجر)= 81 آجر + 10درصد = 89 عدد آجر
    • به این نکته توجه کنید که حتماً کف‌پوش آجری که عموماً آجر مناسب برای شرایط آب‌وهوایی شدید نامیده می ­شود تهیه نمایید.
برای اجرای لبه (حاشیه) آجر باغچه در انتهای محدوده، طناب را با یک تکه چسب علامت بزنید و طول قسمت علامت¬گذاری شده طناب را اندازه بگیرید. طول به‌دست‌آمده را بر عرض هر آجر تقسیم نمایید تا تعداد آجرهای موردنیاز به دست آید. سپس به مقدار فوق 10درصد اضافه نمایید.

مراحل آماده سازی آجر لبه باغچه

قوس ایده ­آلتان را برای لبه موردنظر شکل دهید

    • لبه باغچه را در راستای خط چمن با نواری از آجرها بپوشانید. آجرها نزدیک به یکدیگر باشند اما لازم است فاصله ­ای بین آنها برای اجرای بند­کشی باقی بگذارید.
    • جهت ایجاد منحنی با قوس یکنواخت، آنها را با زاویه­ ای مناسب از هم قرار دهید. برای منحنی‌های با قوس زیاد، مرکز منحنی را پیدا کنید و آجرها را در راستای آن مرکز بچینید به‌گونه‌ای که شکافی مثلثی، همان‌طور که در تصویر نشان‌داده‌شده است، بین آجرها ایجاد شود. عریض­ترین قسمت شکاف نباید از عرض یک آجر بیشتر باشد.
لبه باغچه را در راستای خط چمن با نواری از لبه آجرهای باغچه بپوشانید. آجرها نزدیک به یکدیگر باشند اما لازم است فاصله ای بین آنها برای اجرای بند¬کشی باقی بگذارید.

ایجاد قوس مناسب برای آجر لبه باغچه

آجرها را علامت بزنید

    • برای پرکردن شکاف‌های مثلثی که در بالا اشاره شد، آجرهای زاویه‌دار (keystone) درست نمایید. براي اين كار یک آجر را روی یکی از شکاف­ ها قرار دهید و از مداد بنایی برای علامت ­گذاری انتهای آن در جایی که روی آجرهای کناری خود قرار دارد، استفاده کنید. سمت دیگر آجر را نیز به همین ترتیب علامت‌گذاری نمایید.
برای پرکردن شکاف‌های مثلثی که در بالا اشاره شد، آجرهای زاویه‌دار (keystone) درست نمایید. براي اين كار یک لبه آجر باغچه را روی یکی از شکاف ها قرار دهید

نحوه علامت زدن آجر لبه باغچه

علامت‌ها را انتقال دهید

    • آجر را برگردانید و علامت­ های دو سمت آجر را با خط به هم وصل کنید. برای رسم این خطوط از مداد سنگ‌تراشی و در صورت لزوم از یک خط ­کش صاف استفاده کنید. این خطوط، خطوط برش شما را تشکیل می­دهند.
آجر را برگردانید و علامت های دو سمت لبه آجر باغچه را با خط به هم وصل کنید.

نحوه علامت گذاری آجر لبه باغچه

همچنین بخوانید: آجر نما چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

خطوط علامت ­گذاری شده را برش بزنید

    • آجر علامت­ گذاری شده را روی یک میز کار قرار دهید به‌طوری‌که خطوط برش روبه‌بالا باشد. خطوط برش را با اره گرد­بر و با صفحه برش سگمنت الماسه برش دهید. برای این کار عمق تیغه را طوری تنظیم کنید که با یک‌بار عبور قسمت عمده آجر بریده شود.
    • برای کاهش گردوغبار، هنگام برش آجر، کافی است در حین برش مقداری آب بر روی آجر بریزید. می­ توانید به کمک یک میخ سوراخی در کف یک بطری آب ایجاد کنید تا به‌وسیله این بطری بتوانید جریان آب ممتد ولی با حجم کم در محل برش ایجاد کنید. آجر برش خورده را در دهانه مربوطه قرار دهید تا مطمئن شوید که اندازه آن مناسب است.
لبه آجر باغچه علامت گذاری شده را روی یک میز کار قرار دهید به‌طوری‌که خطوط برش روبه‌بالا باشد. خطوط برش را با اره گردبر و با صفحه برش سگمنت الماسه برش دهید.

نحوه برش آجر لبه باغچه

کانال را حفر کنید

    • پارچه برزنتی را روی چمن قرار دهید تا هنگام حفاری خاک را بر روی آن بریزید.
    • با استفاده از بیل، یک کانال با دیواره صاف در دو طرف، در راستای خط چمن­ کاری و درست از لبه آن حفر کنید. عرض کانال را چند اینچ بیشتر از طول آجرهایتان در نظر بگیرید.
پارچه برزنتی را روی چمن قرار دهید تا هنگام حفاری خاک را بر روی لبه آجر باغچه بریزید.

حفر کانال برای آجر لبه باغچه

عمق کانال را کنترل نمایید

    • خاک‌برداری را تا عمقی انجام دهید که رنگ خاک تفاوت داشته باشد و این تغییر رنگ نشان­ دهنده آن است که از خاک سطحي گذشته­ اید.
    • همان‌طور که در تصویر نشان داده شده است، عمق کانال را اندازه بگیرید. کانال موردنظر لازم است حداقل 6 اینچ عمق داشته باشد تا با یک‌لایه 2 تا 3 اینچی از زيراساس شني، 1 اینچ پودر سنگ و همچنین آجرها، در نهایت سطح تمام شده، هم سطح با زمین باشد.
برای نعیین عمق کانال آجر لبه باغچه خاک‌برداری را تا عمقی انجام دهید که رنگ خاک تفاوت داشته باشد و این تغییر رنگ نشان دهنده آن است که از خاک سطحي گذشته اید.

کنترل عمق کانال آجر لبه باغچه

شن و ماسه را در گودال ریخته و بکوبید

    • زيراساس شني سنگ‌فرش را در سراسر کانال به طور یکنواخت پخش کنید و آن را مطابق تصویر فوق متراکم نمایید.
    • به‌اضافه کردن مواد به‌صورت تدریجی ادامه دهید تا زمانی که ضخامتی به عمق حداقل 2 تا 3 اینچ تشکیل شود.
    • اگر برای رسیدن به سطح خاک دست‌نخورده مجبور به حفاری بیشتر از 6 اینچ بودید، عمق اضافه شده را نیز با همین مصالح پرکرده و بکوبید تا جایی که ارتفاعی برابر ضخامت یک آجر به‌اضافه 1 اینچ برای پودر سنگ باقی بماند.
زيراساس شني سنگ‌فرش را در سراسر کانال آجر لبه باغچه به طور یکنواخت پخش کنید و آن را مطابق تصویر فوق متراکم نمایید.

اضافه کردن شن و ماسه به داخل کانال آجر لبه باغچه

ترکیب پودر سنگ را بسازید

    • در یک فرغون، پودر سنگ و سیمان پرتلند را به نسبت 6:1 با هم مخلوط کنید و به‌ازای هر بیل سیمان، از شش بیل پودر سنگ استفاده کنید.
    • با استفاده از شلنگ افشان مقدار کمی آب برای مرطوب کردن مخلوط استفاده کنید (اما خیس نکنید) تا سیمان را فعال کرده و همچنین اختلاط و بیل زدن آن را در کانال آسان­ تر کنید.
برای قراردادن آجر لبه باغچه در یک فرغون، پودر سنگ و سیمان پرتلند را به نسبت 6:1 با هم مخلوط کنید و به‌ازای هر بیل سیمان، از شش بیل پودر سنگ استفاده کنید.

ترکیب کردن پودر سنگ برای چینش آجر لبه باغچه روی کانال

آجرها را قرار دهید

    • هنگام کار در فاصله ­های به طول چندین فوت، از ماله برای پوشاندن بستر شنی با مخلوط پودر سنگ و سیمان استفاده کنید.
    • هرکدام از آجرها را در جای خود فشار دهید و با چكش لاستیکی روی آنها ضربه بزنید.
    • تراز روی هر آجر را با زمین در دو طرف کانال و همچنین با آجر کناری­ اش هم سطح کنید. این کار را آجر به آجر ادامه دهید و آجرهای برش خورده را در منحنی ­ها، در فضاهای خالی مربوطه قرار دهید و فاصله‌ای ثابت بین آجرها جهت بند­کشی حفظ کنید.
    • از گردوغبار باقیمانده آجرها برای پر­کردن لبه پشتی آنها استفاده کنید، سپس روی آن را با خاک بپوشانید.
هرکدام از آجرهای لبه باغچه را در جای خود فشار دهید و با چكش لاستیکی روی آنها ضربه بزنید.

نحوه چینش آجرهای لبه باغچه

فضاهای خالی را با بندکشی پرکنید

    • پس از آنکه که چینش آجرها به اتمام رسيد، ماسه پلیمری را روی آنها بریزید و با استفاده از فرچه بنايي آن را در بندهاي بین آجرها مانند تصویر جارو کنید.
    • در طول حاشیه آجری ایجاد شده، آجرها را با چکش لاستیکی بکوبید تا شن‌ها فضاهای خالی را پر کنند و بیشتر متراکم گردند.
    • به پرکردن بندها تا جایی ادامه دهید تا شن و ماسه با روی آجرها همسطح شود.
•پس از آنکه که چینش آجرها به اتمام رسيد، ماسه پلیمری را روی آنها بریزید و با استفاده از فرچه بنايي آن را در بندهاي بین آجرهای لبه باغچه مانند تصویر جارو کنید.

بندکشی فضای خالی آجرهای لبه باغچه

لبه اجرا شده را آب بگیرید

    • شن و ماسه پلیمری اضافی یا پودر سنگ و گردوغبار را پاک کنید. اگر آجرها مرطوب شوند، هرکدام از این موارد به شکل لکه ­هایی جلوه خواهند نمود.
    • حاشیه آجری ایجاد شده را با شلنگ افشان بشویید، شن و ماسه بین آجرها را بدون کندن آن مرطوب کنید. همان‌طور که ماسه آب را جذب می‌کند، مانند دوغاب عمل می‌کند و گیرش و سفت شدن رخ می­دهد تا آجرها را برای سال‌های آینده در جای خود قفل کند.
حاشیه آجر لبه باغچه ایجاد شده را با شلنگ افشان بشویید، شن و ماسه بین آجرها را بدون کندن آن مرطوب کنید.

مرطوب کردن آجرهای لبه باغچه پس از اتمام کار

همچنین بخوانید: بندکشی چیست؟

ثبت سفارش انواع آجرهای سنتی و مدرن فقط با یک تماس 09120942935 📞

محصولات

برای مشاوره، ثبت سفارش و استعلام قیمت با ما به شماره  09120942935 📞 تماس حاصل نمایید.

ارسال بار صنایع آجر وندا توسط باربری های رسمی و معتبر حمل و نقل بار با هماهنگی خریدار محترم صورت می پذیرد.
در ضمن مشتریان گرامی می‌تواند در صورت امکان و صلاحدید خویش ، وسیله نقلیه خود را برای حمل بار ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *