مقالات

مواد تشکیل دهنده آجر چیست؟ [مواد اولیه و مراحل ساخت]

مواد تشکیل دهنده آجر

مواد تشکیل دهنده آجر که به عنوان یکی از مصالح اساسی ساختمان به حساب می آید، همواره برای افرادی که در زمینه ساختمان سازی فعالیت دارند، با اهمیت بوده است. اگر شما هم تا به حال درباره مواد تشکیل دهنده این مصالح رایج کنجکاو شده اید، پیشنهاد می دهیم این مطلب را از دست ندهید تا علاوه بر معرفی این مواد، با فرآیند ساخت آجر هم آشنا شویم.

ثبت سفارش انواع آجر نما مدرن و سنتی فقط با یک تماس 09120942935 📞

با مواد تشکیل دهنده آجر بیشتر آشنا شویم

ابتدا بدون هیچ مقدمه به معرفی مواد تشکیل دهنده آجر می پردازیم و این مواد اولیه را بیشتر بررسی می کنیم.

1. خاک رس: پایه آجر

خاک رس ماده اولیه در تولید آجر است. این ماده به عنوان پایه ای عمل می کند که استحکام و ویژگی های مورد نیاز را به محصول نهایی می دهد. کیفیت خاک رس به شدت بر دوام و عملکرد کلی آجر تأثیر می گذارد. معمولا از انواع مختلف خاک رس مانند خاک رس آتشی و شیل استفاده می شود که هر کدام خواص خاص خود را دارند.

2. مواد افزودنی: افزایش خواص آجر

از دیگر مواد تشکیل دهنده آجر افزودنی هایی است که در مخلوط خاک رس گنجانده می شوند. این مواد شامل ماسه، خاکستر بادی، آهک، سولفات، کانی های آهن، منیزیم، سدیم، فسفات و غیره است. هر کدام از این مواد باعث افزایش استحکام و کیفیت آجر خواهند شد.

3. آب: عامل اتصال

آب هم از مواد تشکیل دهنده آجر و یک عنصر حیاتی است که به عنوان عامل اتصال دهنده در فرآیند تولید آن عمل می کند. درواقع آب به تشکیل یک مخلوط خاک رس انعطاف پذیر کمک می کند که می تواند شکل آجر به خود بگیرد و در هنگام خشک و پخته شدن فرم خود را حفظ می کند. نسبت صحیح آب به خاک رس برای دستیابی به قوام و کارایی مطلوب ضروری است.

فرآیند تولید آجر به چه صورت است؟

بعد از آشنایی با مواد تشکیل دهنده آجر بهتر است تا با فرآیند تولید آن هم بیشترآشنا شویم و درباره مراحل آن بدانیم. به همین دلیل در این قسمت مراحل را نام می بریم.

مرحله 1: استخراج و آماده سازی خاک رس

اولین مرحله در ساخت آجر استخراج و آماده سازی خاک رس است. بعد از اینکه خاک رس مناسب انتخاب شد، با غربالگری، خرد کردن و هواگیری آن را آماده می کنند.

مرحله 2: مخلوط کردن و شکل دادن

پس از آماده شدن خاک رس، آن را با مواد افزودنی که از مهم ترین مواد تشکیل دهنده آجر هستند و آب مخلوط می کنند تا ترکیبی همگن تشکیل شود. سپس این مخلوط با استفاده از تکنیک ‌های مختلف مانند قالب‌ گیری، اکستروژن یا پرس به آجرهای جداگانه تبدیل می‌ شود.

قالب ‌گیری شامل فشار دادن مخلوط خاک رس به قالب‌ های آجری شکل است. در حالی که اکستروژن از ماشینی استفاده می‌ کند که مخلوط را از طریق قالب وارد کند تا ستون ‌های پیوسته طولانی از خاک رس ایجاد شود که بعدا به آجرهای جداگانه تقسیم می شوند.

مرحله 3: خشک کردن

هنگامی که آجرها شکل گرفتند، تحت فرآیند خشک کردن قرار می گیرند تا رطوبت اضافی از بین برود. این مرحله برای جلوگیری از ترک خوردن و تاب برداشتن در هنگام پخت بسیار مهم است. فرآیند خشک کردن را می توان به طور طبیعی با خشک کردن هوای آجر در محوطه های ذخیره سازی در هوای آزاد یا استفاده از اتاقک ها یا کوره های خشک کن تخصصی انجام داد.

مرحله 4: پخت و خنک شدن آجر

پخت آخرین و حیاتی ترین مرحله در تولید آجر است. این کار شامل قرار دادن آجرهای خشک شده در دمای بالا در یک کوره یا تنور است. فرآیند پخت باعث می شود که ذرات خاک رس به یکدیگر جوش بخورند و در نتیجه یک آجر جامد و بادوام ایجاد شود. پس از پختن آجرها، اجازه داده می شود تا به تدریج در داخل کوره یا تنور خنک شوند.

سخن پایانی

آگاهی از مواد تشکیل دهنده آجر و فرآیند ساخت آن باعث می شود تا برای پروژه ساختمانی خود یک محصول مناسب را انتخاب کنیم و یک سازه مقاوم با مصالح با کیفیت را بسازیم.

ثبت سفارش انواع آجر نما مدرن و سنتی فقط با یک تماس 09120942935 📞

محصولات

برای مشاوره، ثبت سفارش و استعلام قیمت با ما به شماره  09120942935 📞 تماس حاصل نمایید.

ارسال بار صنایع آجر وندا توسط باربری های رسمی و معتبر حمل و نقل بار با هماهنگی خریدار محترم صورت می پذیرد.
در ضمن مشتریان گرامی می‌تواند در صورت امکان و صلاحدید خویش ، وسیله نقلیه خود را برای حمل بار ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *