مقالات

انواع ابزار بند کشی آجر + نکات مهم در هنگام خرید

Z

آجرنما یکی از روش‌های قدیمی است که از گذشته تاکنون برای نماکاری ساختمان مورد استفاده قرارگرفته است. با توجه به گذشت چندین سال از ساخت نما با آجرهای گوناگون، همچنان این روش طرفداران خاص خود را دارد.

چراکه آجرنما علاوه بر داشتن کیفیت و دوام بالا، زیبایی ظاهری هم دارد. با توجه به اینکه چینش آجرها روی یکدیگر روش‌های گوناگونی دارد، می توان از مواد مختلفی نیز برای بندکشی آجرها استفاده کرد. در هر شرایط آب و هوایی و مکان های مختلف از روش‌های مختلفی برای بندکشی آجرنما استفاده می‌شود. هر یک از این روش ها نیز نیاز به ابزارهای خاص خودشان را دارند. به همین خاطر در این نوشتار ما قصد داریم پس از معرفی انواع بندکشی آجر، ابزار های مورد استفاده در این روش ها را نیز به شما معرفی کنیم.

ثبت سفارش انواع آجر سنتی و مدرن فقط با یک تماس 09120942935 📞

انواع بندکشی آجر

معروف‌ترین روش‌های بندکشی آجرنما در هر شرایط آب و هوایی برای ساختمان های خاصی به کار می‌رود که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم.

بندکشی توپر|صاف

یکی از ساده‌ترین روش‌های مورد استفاده برای بندکشی آجرنما، بندکشی توپر یا صاف است که معمولاً برای پر کردن درز های خالی که بین آجرها وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. با این روش آجرنما، آجرهای چیده شده مستحکم می شوند و از ابزار بندکشی ماله یا قلم بندکشی استفاده می‌شود و مابین آجرها را با به حالت خطی پر می کنند.

بندکشی برجسته

بندکشی برجسته آجرنما نیز یکی از روش‌های مرسوم است که در بناهای قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش با استفاده از ملات درز هایی که بین آجرها وجود دارد پر می کنند. زمانی که ملات آجرها خیس باشد با استفاده از ابزارهای خاص، یک شکاف روی آن ایجاد می‌کنند و آن را با بتونه آهکی پر می کنند.

بندکشی سرو افتاده

در این روش که بیشتر برای دیوارهای باغ یا باغچه مورد استفاده قرار می گیرد، از قلم استفاده می شود و با ملات گچ و خاک، ماسه و سیمان، گچ و خاک اره و گچ و ماسه بادی درز های بین دیوار ها را پر می کنند.

بندکشی وی (v) شکل

بندکشی v مانند، در نمای خارجی ساختمان با استفاده از ابزارهای فلزی انجام می شود.

بندکشی شیب داخلی

این روش بندکشی بیشتر برای دیوارهای معمولی کاربرد دارد که اجرای ساده‌ای دارند. به همین خاطر برای اجرای آن بایستی در طرف داخلی دیوار، بندکشی انجام شود. به صورتی که لبه پایینی بند آجر، عقب‌تر از باقی آجرها قرار می گیرد.

2 1بندکشی شیب‌دار

برای اجرای بندهای افقی در آجرنمای دیوار، از بندکشی شیب‌دار استفاده می شود. در این روش پس از اینکه درزهای مابین آجرها با پودر بندکشی یا ملات پر می شود، قبل از اینکه ملات خشک شود، با استفاده از قلم های مخصوص بندکشی به میزان ۳ تا ۶ میلی‌متر بندهای افقی بالایی به داخل فشار داده می‌شوند تا حالت فرورفته پیدا کنند.

انواع ابزار بندکشی آجر

در بخش پیش به انواع روش‌های بندکشی آجرنما اشاره کردیم و کم و بیش درباره ابزار هایی که هریک از این روش ها نیاز دارند، صحبت کردیم. برخی از ابزارهای بندکشی یا قلم‌های بندکشی هستند که اشکال مختلفی دارند و برای روش‌های گوناگون به کار می روند. به عنوان مثال قلم های بندکشی محدب که به شکل برآمده هستند و کاربردهای خاصی دارند. ابزار های مسطح نیز برای انجام کارهای ظریف و نماکاری های دقیق مورد استفاده قرار می گیرند. قلم بندکشی دم موشی هم برای اجرای آجرنما هایی که عرض های مختلفی دارند، کمک کننده است. قلم‌های مقعری هم شکل فرو رفته دارند و کاربردهای گوناگونی دارند. از جمله این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • قلم بندکشی مقعر
  • قلم بندکشی محدب
  • قلم بندکشی مسطح
  • قلم بندکشی دم موشی

کلام پایانی

دقت به نکات مهم در اجرای انواع بندکشی در آجرنما بسیار مهم است و باعث افزایش طول عمر آن می شود. به همین خاطر افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، بایستی از روش‌های مختص هر مکان و ابزارهای مخصوصی برای بندکشی آجری نمای ساختمان، دیوارها و … استفاده نمایند. هر یک از ابزارهای بند کشی ساختمان کاربرد خاصی دارند که در این نوشتار به آن ها اشاره کردیم.

ثبت سفارش انواع آجر سنتی و مدرن فقط با یک تماس 09120942935 📞

محصولات

برای مشاوره، ثبت سفارش و استعلام قیمت با ما به شماره  09120942935 📞 تماس حاصل نمایید.

ارسال بار صنایع آجر وندا توسط باربری های رسمی و معتبر حمل و نقل بار با هماهنگی خریدار محترم صورت می پذیرد.
در ضمن مشتریان گرامی می‌تواند در صورت امکان و صلاحدید خویش ، وسیله نقلیه خود را برای حمل بار ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *