در این مقاله به بررسی کامل پروژه موزه کوره امپریال جینگدژن (Jingdezhen) واقع در کشور چین می پردازیم.
شرح پروژه:
این موزه در مرکز منطقه ای تاریخی و در مجاورت ویرانه های کوره امپریال واقع شده که کوره های باستانی متعددی آن را احاطه کرده اند. جینگدژن بهعنوان “پایتخت ظروف چینی” در جهان شناخته شده است، چرا که از 1700 سال پیش تاکنون در حال تولید ظروف سفالی و چینی است. جینگدژن در سلسله های مینگ و چینگ، ظروف چینی متعددی را به اروپا صادر کرد.
ثبت سفارش انواع آجرهای سنتی و مدرن فقط با یک تماس 09120942935 📞
دره جینگدژن که با رودخانه ها، تپه ها و کوه ها احاطه شده بود، با برخورداری از صنعت موفق ظروف چینی رشد می کرد. سکونتگاه های اولیه این شهر در اطراف مجموعه های کوره توسعه یافتند که این مجموعه ها شامل کوره، کارگاه و مسکن بودند. الگوی خیابان با طبیعت و صنعت چینی ایجاد شده بود. اغلب کوچه های کوچک بین مجموعههای کوره پزی به رودخانه چانگ ختم می شدند تا ظروف چینی را به رودخانه منتقل کنند. خیابان های اصلی نیز همیشه در امتداد رودخانه چانگ بودند تا تمامی مشاغل را به کنار هم بیاورند.
وضعیت عمومی:
پلان موزه کوره امپریال در منطقه محصور تاریخی و در مجاورت ضلع شرقی ویرانه های کوره امپریال قرار گرفته که از سمت شمال و جنوب با شبکه خیابانی جینگدژن همسو شده است. ورودی، حوضچه های آب و پل نیز در سمت غربی واقع شده اند و عموم بازدیدکنندگان موزه و عابرین پیاده ای را در آغوش میکشند که در جنگل سرپوشیده در حال پیاده روی هستند و با عبور از پل به سرسرای موزه سرازیر میشوند.
ایده کلی:
موزه کوره امپریال شامل بیش از دونیم جین طاق آجری است که بر اساس فرم سنتی کوره در کنار هم قرار گرفته اند و هر یک از طاق ها اندازه، انحنا و طول متفاوتی دارند. این سازه ها به صورتی کاملاً طبیعی در سایت و در کنار ویرانه های قدیمی ساخته شده اند. چندین ویرانه نیز پس از ساختوساز در این محل کشف شدند.
سازه های بینظیر، خطی و قوسی این موزه نیز مانند کوره های قدیمی به سطح زیر خیابان میرسند تا خود را با محوطه پیچیده تطبیق داده و در مقیاس فضای داخلی نیز صمیمیتی به وجود آورند. این استراتژی (با توجه به ارتفاع بناهای تاریخی اطراف آن) ابهاماتی را در رابطه با داده های افقی ساختمان ایجاد میکند. “محل قرارگیری” این سازه در زمین سایت باعث ایجاد یک سری فضاهای عمومی در سطح خیابان شده و امکان طراحی چندین طاق باز و حیاط را برای موزه فراهم کرده است. بیشتر این فضاهای عمومی زیر سایه بان قرار دارند تا از باران در فصل تابستان در امان باشند. یکی از این فضاهای باز دارای دو طاق باز در طرفین است که آثار بافت تاریخی محل از آنجا نمایان است.
وقتی روی پل قدم زده و وارد سرسرا شوید و سپس به سمت چپ بپیچید، از کنار مجموعه ای از فضاهای نمایشگاهی طاقدار با اندازه هایی متفاوت و با میزانباز بودن متناقض (محصور یا باز به روی آسمان) عبور خواهید کرد که در پایان مسیر به پنج پله رو به حیاط های گود منتهی می شود. با مشاهده این ظروف چینی، ویرانه ها و حیاط گود با چندین لایه آجر باستانی می توانید تجربه بازدید از سه موزه (کوره – ظروف چینی – مردم) را به دست آورید. با پیچیدن به سمت راست سرسرا از کنار کتابفروشی، کافه، چایخانه عبور کرده و در نهایت به منطقه نیمهباز زیر طاق خواهید رسید و شاهد منظره ای زیبا خواهید بود. درحالیکه شکاف های افقی مردم را به نشستن و تماشای افق طولانی ویرانه های کوره امپریال بدون هیچ چشم داشتی وسوسه می کنند، سطوح این طاق ها در طول روز امواج آب را منعکس میکنند. با تماشای غرفه لانگزو در ویرانه های کوره امپریال از میان درزهای عمودی نیز شگفتی مشابهی برایتان ایجاد خواهد شد.
پنج حیاط گود در اندازه ها و مضامین مختلف به چشم می خورند: طلا، چوب، آب، آتش و خاک. این پنج مضمون نهتنها تفکر چینی در رابطه با زمین را منعکس می کنند، بلکه با تکنیک ساخت ظروف چینی نیز در ارتباط هستند. تجربه کلی بازدید از این موزه به دنبال کشف ریشه های جینگدژن و بازسازی تجربه بودن در کنار کوره ها، ظروف چینی و انسان های آن منطقه است.
همچنین بخوانید: جایزه آجر 20: ادای احترام به معماری آجری باکیفیت
ساختار و مصالح:
من شیفته مصالح و شیوه ساخت کوره های باستانی محلی شده بودم. صنعتگران این منطقه در زمان گذشته، آجرهای کوره ها را بدون داربست و به شیوه ای بسیار خاص ساخته اند. این آجرهای نازک و سبک کوره ها با حداقل مواد، حداکثر فضای داخلی را ایجاد کردهاند، آجرهای کوره ها بهصورت طبیعی به نحوی طراحی شده اند که گرما را به آجر کناری خود منتقل کنند. ساختار اصلی موزه دارای یک سیستم قوسی شکل است که در بین دو دیواره آجری با بتن ریزی ساخته شده است. برای اتصال دو طاق نیز یک قوس عمودی کوچک ایجاد شده است.
استفاده از آجرهای کوره برای ساخت خانه و انواع ساختمانها یکی از ویژگی های اصلی جینگدژن است، چرا که کوره های آجرپزی باید هر دو الی سه سال تخریب شوند تا عملکرد حرارتی کوره ها در دمایی خاص حفظ شود. کل شهر با آجرهای بازیافتی کوره ها پوشیده شده بود. این آجرها گرما را ذخیره می کنند که از رگ حیات شهر جدا نیست. در زمان های گذشته، بچه ها یکی از این آجرها را در کیف مدرسه خود می گذاشتند تا در روزهای سرد زمستانی آنها را گرم نگاه دارد.
بیشترین مصالح استفاده شده در موزه آجر، آجرهای کوره بازیافت شده و ترکیبی از این دو است که فرهنگ ساختوساز محلی را منعکس میکند. این درهمتنیدگی دو دوره تاریخی با ترکیب آجرهای قدیمی و جدید و با تعامل با ذهن افراد برای آنها علاقه و کنجکاوی ایجاد کرده و سؤالات و پاسخهای جدیدی را برای آنها مطرح میکند. این افراد نیز تجدید خاطره کرده و از این تجربه لذت خواهند برد. گذشته را نمیتوان پاک کرد، اما میتوان آن را با آگاهی، پختگی و با باستانشناسی معاصر از نو نوشت. بازدیدکنندگان از این سایت میتوانند با تماس های مکرر با قسمتهای داخلی و بیرونی محیط تجربه 360 درجه ای داشته باشند و حواس لامسه، بویایی، شنوایی و بینایی خود را تحریک کنند و به نحوی سفری به گذشته، حال و طبیعت داشته باشند.
نور طبیعی:
حتی نور، خاطرات فعال و ملموسی را تداعی می کند و گواه این است که چگونه میتوان تکنیک های باستانی را با کلید دوران معاصر بازخوانی و تفسیر کرد. نور طبیعی بخش داخلی ترکیبی از نورگیری از خورشید و نورگیری از حیاطهای گود است که با الهام از سوراخ های دودکش آجرپزی بهصورت استوانه ای در قسمت بالایی طاق تعبیه شده تا در طول روز نور طبیعی و در شب نور مصنوعی را فراهم کند.
پلان ها:
اطلاعات بیشتر:
طراحی: | 2017-2016 |
ساختوساز: | 2020-2017 |
موقعیت: | جینگدژن، جیانگجی، چین |
مساحت: | 10370 مترمربع |
آدرس: | جیانگجی، جینگدژن، ناحیه ژوشان، تقاطع جاده شنگلی و ژونگوآ شمالی، ورودی شرقی کارخانه آجر امپریال |
معمار: | استودیو ژو – پی، مؤسسه تحقیق و طراحی معماری دانشگاه تسینگوآ |
مسئول طراحی: | ژو – پی |
منتقد اصلی: | ژو رانگ |
مشاور هنری: | وانگ مینگژیان، لی ژیانگنینگ |
تیم طراحی: | یو چانگچن، هان مو، هی فان، لیو لینگ، وو ژی گانگ، ژانگ شان، شانهی ناکامورا، یانگ شنگچن، دو یانگ، چن ییدا، هی چنگلوگ، دینگ ژینیه |
همچنین بخوانید: چرا آجر؟
ثبت سفارش انواع آجرهای سنتی و مدرن فقط با یک تماس 09120942935 📞
محصولات
آجر قزاقی ال (L) 20*5.5*10
5.490تومانآجر قزاقی نظامی فرش کف 20*20
3.850تومانآجر قزاقی نیمه (قلمدانی)
3.630تومانآجر نسوز انگلیسی (قرمز جگری) 2.5*7*31
7.000تومانآجر نسوز سفید خالص (بی دانه) 2.5*7*31
13.000تومانآجر نسوز سفید دانه دار 2.5*7*31
13.000تومانآجر نسوز شاموتی 2.5*7*31
9.000تومانبرای مشاوره، ثبت سفارش و استعلام قیمت با ما به شماره 09120942935 📞 تماس حاصل نمایید.
ارسال بار صنایع آجر وندا توسط باربری های رسمی و معتبر حمل و نقل بار با هماهنگی خریدار محترم صورت می پذیرد.
در ضمن مشتریان گرامی میتواند در صورت امکان و صلاحدید خویش ، وسیله نقلیه خود را برای حمل بار ارسال نماید.