مقالات

شناخت کامل آجر قزاقی

همه چیز در مورد آجر قزاقی

توضیحاتی پیرامون تنوع های رنگی، اندازه، مزایا و مشخصات آجر قزاقی

آجر قزاقی

با شناخت کامل آجر قزاقی در این مقاله میتوانیم بشناسیم که آجر قزاقی از قدیمی‌ترین آجرهای سنتی ایران‌زمین به شمار می‌رود. سربازان قزاق، سربازخانه‌های خود را با آجر قزاقی می‌ساختند. تاریخچه آجر قزاق به دوران ساسانیان برمی‌گردد. از این آجر در بسیاری از بناهای تاریخی ایران‌زمین استفاده شده است.

آجر قزاقی از قدیمی‌ترین آجرهای سنتی ایران‌زمین به شمار می‌رود. سربازان قزاق، سربازخانه‌های خود را با آجر قزاقی می‌ساختند.

نمونه آجر قزاقی از نوع نظامی

رنگ‌های متنوع آجر قزاقی

این نوع آجر به روش سنتی تهیه می‌شود. روش ساخت این آجر در طول هزاران سال تغییری نکرده است. از آجر قزاقی در نمای ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود. این آجر به روش سنتی و در رنگ‌های قرمز، آتشی، اخرایی، پیازی و حنایی تهیه می‌شود.

انواع رنگ ها در آجر قزاقی

رنگ های متنوع در آجرهای قزاقی کدامند؟

اندازه آجر قزاقی

این نوع آجر در اندازه‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شود. این نوع آجر به شکل مکعب مستطیل و به شکل توپر ساخته می‌شود. اندازه استاندارد این نوع آجر 20×5.5 سانتی‌متر و در ضخامت ۳٫۵، ۵٫۵ و ۱۰ سانتی‌متر طراحی و تولید می‌شود.

نوع دیگر این آجر به شکل مربع ختایی و در اندازه 20×20 سانتی‌متر و در ضخامت ۴٫۵ سانتی‌متر طراحی و تولید می‌شود. آجر قزاقی در سه نوع نیمه، کامل و پلاک طراحی و تولید می‌شود. قیمت این نوع آجر متناسب با رنگ و اندازه آن تعیین می‌شود.

اندازه آجرهای قزاقی چقدر است؟

اندازه ها در آجر قزاقی به چه صورت است؟

همچنین بخوانید: لغت نامه (واژه نامه) اصطلاحات آجری

نحوه طراحی و ساخت آجر قزاقی

خاک این نوع آجر از خاک رس الک شده تهیه می‌شود. خاک را گل کرده و داخل قالب‌های چوبی قرار می‌دهند و بعد از خشک‌شدن در داخل کوره قرار می‌دهند. بر اساس مدت‌زمان قرارگیری در کوره، رنگ آجر مشخص می‌شود.

طراحی و ساخت آجر قزاقی به چه صورت است؟

ساخت آجر قزاقی به چه صورت است؟

نحوه خشک‌کردن آجر قزاقی

درجه حرارت کوره آجر از ۴۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد و مدت‌زمان خشک‌کردن از ۲۴ تا ۴۸ ساعت متغیر است که متناسب با نوع خاک رس متغیر است. حرارت کوره به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که از انقباض و ترک‌خوردگی آن جلوگیری شود. در مناطق گرم و خشک ایران، از هوای گرم برای خشکاندن آجرها استفاده می‌شود.

شناخت کامل آجر قزاقی

خشک کردن آجرهای قزاقی به چه صورت است؟

مزایای آجر قزاقی

از مهم‌ترین مزایای این نوع آجر می‌توان به شوره نزدن، رنگ ثابت، مقاومت در برابر سرما و گرما اشاره کرد. اگرچه در مقایسه با سایر آجرها گران است ولی این مزایا در مقابل قیمت آن ارزش دارد. این نوع آجر را می‌توان به‌آسانی نگهداری کرد، می‌توان این نوع آجر را بدون نیاز به تمیزکاری به‌راحتی نگهداری کرد.

بهترین عایق انرژی بوده و بنابراین انرژی تولید شده در داخل محیط را می‌توان با این نوع آجر حفظ کرد. این نوع آجر یکی از بهترین مصالح ساختمانی است که بسیاری از شرکت‌های ساختمانی از آن استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع آجر موجب ارزش بالای ساختمان می‌شود. این نوع آجر موجب ارزش‌افزوده بالای ۶ درصد نسبت به سایر خانه‌ها می‌شود.

شناخت کامل آجر قزاقی

مزیت آجرهای قزاقی در چیست؟

مشخصات آجر قزاقی

این نوع آجر متناسب با رنگ‌بندی آن عرضه می‌شود. آجرهای یک رنگ در بسته‌های یکسانی بسته‌بندی می‌شوند. معماران و بناها می‌توانند متناسب با طرح ساختمان، از رنگ‌های مختلفی در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده کنند.

پودر ملات آجر نیز متناسب با رنگ آجر می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین شما می‌توانید متناسب با رنگ ملات از آجر هم رنگ آن استفاده کنید.

شناخت کامل آجر قزاقی

مشخصات آجرهای قزاقی چیست؟

همچنین بخوانید: جایزه آجر 20: ادای احترام به معماری آجری

ثبت سفارش انواع آجر نسوز فقط با یک تماس 09120942935 📞

محصولات

برای مشاوره، ثبت سفارش و استعلام قیمت با ما به شماره  09120942935 📞 تماس حاصل نمایید.

ارسال بار صنایع آجر وندا توسط باربری های رسمی و معتبر حمل و نقل بار با هماهنگی خریدار محترم صورت می پذیرد.
در ضمن مشتریان گرامی می‌تواند در صورت امکان و صلاحدید خویش ، وسیله نقلیه خود را برای حمل بار ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *